Ny medlem
VARMT VÄLKOMMEN
Vi hoppas att du ska trivas som medlem och granne i Brf. Sjöportalen.
Här finner du praktisk information som är viktig i samband med din inflytt i föreningen. Du ska vid inflytt ha fått information nedan i pritat format i din postbox.
Var uppmärksam på att du som bostadsrättsinnehavare har både andra skyldigheter och regler kring boende samt försäkring än när du bor i hyresrätt. Punkterna nedan vill vi att du direkt tar del av. Utförlig information finns på vår hemsida.
Ditt lägenhetsnummer i föreningen:
Numret som står uppe till vänster på din dörr. Detta nummer används vid kommunikation med Styrelsen, bokning av gästlägenhet, tvättstuga mm.
Ditt lägenhetsnummer hos Skatteverket:
Numret som står på din brevlåda och vid ditt namn på din dörr
HÄR FINNER DU INFORMATION
Hemsida
På vår hemsida www.brfsjoportalen.se samlar vi information så att du som medlem snabbt kan hitta information samt svar på dina frågor. Här finns även kontaktformulär / kontaktuppgifter till Styrelsen samt SBC. Ta för vara att kika in någon gång i veckan för att hålla dig uppdaterad.
De flesta sidorna är lösenordsskyddade.
Nuvarande lösenord står i din printade folder. Kontakta styrelsen om du ej mottagit koden.
DITT ANSVAR SOM MEDLEM
Bostadsrättstillägg för din hemförsäkring
Du måste teckna en kompletterande försäkring för bostadsrätt till din hemförsäkring, ett så kallat bostadsrättstillägg. Utan en sådan försäkring riskerar du att få stå för alla kostnader vid t.ex en vattenskada.
Brandsäkerhet
Du ansvarar för att brandvarnare finns installerade i lägenheten samt att de underhålls och batterier byts med givet intervall. Viktigt är även se över livslängden för din brandvarnare, det är t.ex vanligt att de ska bytas ut vart 10:e år. Tips är att märka din brandvarnare med installationsdatum. På vår hemsidan läser du med om vad du som medlem behöver tänka på avseende brandsäkerhet.
Se även www.brandskyddsforeningen.se/brandsakerhet-i-hemmet/
Inre underhåll
Som medlem och bostadsrättsinnehavare har du enligt lag ansvar för det inre underhållet i lägenheten vilket bl.a inkluderar bl.a avlopp, vattenbrunnar och våtskikt i våtutrymmen t. ex badrum och dusch. Du ansvarar även för distribution av el och bredband inom lägenheten samt övriga ytskikt så som dörrar, fönster och lås. Läs mer på vår hemsida samt på www.bostadsrattsagarna.se i menyfliken ”Bo i br”.
Renovering och ombyggnation
Om du vill renovera eller bygga om i din lägenheten behöver du först inkomma med ritningar samt få Styrelsens godkännande. Vid arbeten och renovering som medför oväsen är det kutym att i god tid (minst 14 dagar före start) informera styrelse samt medlemmar i huset om tidsperiod för störande arbete.
Trivselregler
För att alla ska trivas i föreningen har vi fastställt trivselregler som du tar del av på vår hemsida.
Hyra ut i 2:a hand
För att hyra ut din lägenhet krävs styrelsens godkännande. Detta gäller alla former av 2:hands uthyrning.
INGÅR I DIN MÅNADSAVGIFT
Vatten och värme
Bredband och basutbud för TV
Bredband och TV med basutbud ”Mini” från Ownit ingår och du registrerar dig själv hos Ownit för användning. Router och TV-box från Ownit lämnas över till er av föregående lägenhetsägare. Läs mer på hemsidan för hur du går tillväg.
NYCKLAR & PASSERSYSTEM
Nycklar och inpasseringsbrickor
Nycklar samt inpasseringsbrickor ”taggar” lämnas till dig av säljaren eller mäklaren. Varje lägenhet har tillgång till 3 fysiska nycklar samt 3 taggar. Det kan finns ytterligare nycklar vilket säljaren/mäklaren i så fall informerar dig om. Behöver du beställa ytterligare nycklar eller taggar så finner du information på hemsidan. Var observant på att förlorade nyckelbrickor alltid ska anmälas till Styrelsen så att de kan spärras.
Portkod
Nuvarande fysiska porttelefon kan enbart användas inpassering med kod. Nuvarande portkod är:
Digital inpassering
Sker med appen Zesec. Se information på hemsidan om hur du ansöker om att få tillgång. Denna ”porttelefon” ger dig möjlighet att släppa in t. ex bekanta eller bud på ett enkelt sätt. De ringer dig och du kan via appen öppna med ett knapptryck.
ÖVRIGT PRAKTISKT
Miljörum
På källarplan finner du våra miljörum där du ska källsortera ditt hushållsavfall och därmed även bidra till en positiv inverkan på vår miljö. Som medlem är du med och ansvarar för att miljörummen sköts på ett bra sätt, skapar en trevlig miljö samt håller sop- och avfallshantering kostnadseffektiv.
Tvättstuga
Vår gemensamma tvättstuga är belägen på källarplan i hus B. Bokning sker i fysiskt pärm i tvättstugan.
För mer information se vår hemsida.
Postbox (samt namnskylt vid dörr)
Postbox för respektive lägenhet finns i husens entréer. Nycklar ska lämnas över av föregående ägare.
Styrelsen kommer att ordna byte av namnskylt på postbox samt vid lägenhetsdörr vid tillträdesdatum.
Skulle du få paket eller post av större storlek som är svår att få ut ur din postbox så kontaktar du styrelsen som har tillgång till huvudnycklar.
Cykelrum
Föreningen har två cykelrum belägna i källarplan i respektive A-hus samt B-hus.
Garageplats (samt boende parkering och båtplats)
Information kring garageplats finner du på vår hemsida.
Stockholms Stad hanterar boendeparkering samt båtplatser. www.stockholmsstad.com
Felanmälan
För felanmälan så finner du information på hemsidan. Information för gemensamma utrymmen finns även i samband med utrymmen som berörs t. ex husen entréer, hissar mm.
TRÄFFA GRANNAR & ENGAGERA DIG
Vi hälsar dig välkommen till de aktiviteter som föreningen anordnar och att som medlem engagera dig i föreningens arbete tillsammans med dina grannar.
Varmt välkommen önskar,
Grannarna samt Styrelsen,
Brf. Sjöportalen